Sa fie piramidele construite de oameni obisnuiti? Cum e posibil ca acei oameni avand la dispozitie o tehnologie primitiva (bazata pe scripeti in principal) sa construiasca aceste structuri complexe din blocuri de granit de peste 2 tone si jumatate? Pare inexplicabil cu atat mai mult cu cat astfel de constructii ar fi o mare provocare si pentru noi care dispunem de o tehnologie moderna capabila de a trimite oameni pe Luna. Pentru ca pare inexplicabil, sa insemne asta in mod necesar ca a fost o interventie din partea unor fiinte extraterestre?
Daca scartie podeaua si dulapurile intr-o casa, iar lumina se aprinde singura, sa intelegem atunci ca o gasca de fantome bantuie casa? Gaurile negre sunt inexplicabile, fiind dincolo de legile fizicii moderne, dar asta nu inseamna ca sunt de natura divina, nu-I asa?
Dar ce parere ai de o vindecare miraculoasa? Este inexplicabila. Dar nu, o teorie mistica poate explica post-factum, desigur fara nicio dovada empirica si fara a oferi posibilitatea predictiei unor vindecari ulterioare in cazul unor pacienti cu aceeasi boala; un fapt justificat prin voia divina sau karma sau chiar prin aceea ca pacientul nu-si doreste in mod real.
Alte minuni precum indoitul de linguri, levitatia, telepatia si mersul pe foc sunt considerate fenomene de natura paranormala doar pentru ca majoritatea oamenilor nu le pot explica. Unui eveniment sau fenomen neexplicabil ii este urgent atribuita de gandirea mistica o explicatie supranaturala (fara o sustinere bazata pe dovezi reale).
Construirea piramidelor are o explicatie rationala sustinuta si de dovezi arheologice. Insa colaborarea egiptenilor din antichitate cu E.T. nu apare nicaieri la modul concret. Nici macar un vizor de cascheta extraterestra, o botina de levitatie electromagnetica, o bucatica de os de omulet verde-cenusiu ori o urma de tricicleta cosmica nu au aparut in urma numeroaselor sapaturi din platoul Giza. Da, stiu, sunt atat de avansati incat prezenta lor fizica nu era necesara, iar odata ce si-au incheiat joaca cu pamantenii si-au luat jucariile high tech, stergand orice urme precum vulpea cu coada, si au plecat de unde au venit ori in alta parte.
Surprinzatoarele coincidente sau sincronicitati (concept introdus in psihologie de Carl G. Jung) revelatorii sau purtatoare de mesaje pot fi cu usurinta explicate prin teoria probabilitatilor si efectul de vividness. Stiu ca iti pare imposibil, dar e cat se poate de real; in baza unor dovezi empirice, obiective si nu pe baza unor marturii subiective si explicatii mentale.
In cazul mersului pe foc explicatia mundana consta in faptul ca pentru carbunele usor si afanat capacitatea de a contine caldura si conductivitatea termica sunt foarte mici. Daca pasesti rapid peste carbuni, nu ai cum sa te arzi. Asa cum introduci mana, ca sa incerci prajitura, in cuptorul incins la 200 grade Celsius fara sa te arzi (aerul are o capacitate calorica si conductivitate termica foarte scazute) la fel de bine poti pasi peste carbuni incinsi. Nu e necesar sa participi la un ritual special de activare a resurselor latente ezoterice ca sa poti merge pe foc, mai precis pe jaratec.
Sunt de acord ca exista multe fenomene si evenimente care nu au explicatii, dar asta nu inseamna ca sunt inexplicabile si, prin urmare, de domeniul supranaturalului. Cel mult putem afirma ca sunt inexplicabile deocamdata.
De ce ar fi necesara o explicatie paranormala sau mistica? Un simplu NU STIU mi se pare elegant si rational. Avansarea unor teorii speculative, care sunt imposibil de testat, poate fi doar un exercitiu intelectual si imaginativ in conditiile unei minti echilibrate. Ceea ce este diferit de a crede in ele, renuntand astfel la alte posibilitati de cunoastere si repingand dovezile contradictorii.
Traim intr-un univers misterios pe care-l descoperim pas cu pas, dar asta pentru ca unii oameni continua sa se intrebe, probabil neavand ce face cu timpul liber, si sa raspunda cu “NU STIU deocamdata, dar urmeaza sa aflam”. In timp ce alti oameni (cred ca majoritatea) prefera sa aiba certitudini chiar daca nu sunt in limitele ratiunii si mundanului decat sa tolereze ambiguitatea si incertitudinea in raport cu propria viata si in general cu lumea si universul.