De nenumarate ori am auzit urmatoarea remarca “Mesajele subliminale ne influenteaza comportamentele”, urmata de exemplul experimentului cu coca-cola si popcorn, arhicunoscut si inregistrat in mentalul colectiv drept dovada irefutabila. Pentru ca nu mai rezist psihic si nervos, ma tem ca dau intr-o conversie isterica cu bube dulci-acrisoare, iti scriu azi despre acel experiment ca sa lamurim odata pentru totdeauna isteria mesajelor subliminale.
Pretentia cum ca mesajele subliminale influenteaza comportamentele umane se datoreaza unui individ care facea in 1950 cercetari in marketing. James Vicary a concluzionat ca vanzarile de floricele de porumb si cola au crescut dramatic cand participantii la cercetarea lui au primit mesaje subliminale (“eat popcorn” si “drink Coca-Cola”) in timpul derularii unui film la un teatru din New Jersey.
Pe scurt, mintile celor care vizionau filmul au fost, chipurile, manipulate prin mesaje, proiectate sub pragul lor de constientizare perceptiva, care ajungeau direct in mintea inconstienta. In pofida oricaror verificari independente ale presupusei cresteri in vanzari (nimeni nu a verificat “cresterea” in vanzari pretinsa) si a faptului ca James Vicary a renuntat, ulterior, la concluzia sa, experimentul a continuat sa fie considerat de drept “dovada clasica” pentru puterea mesajelor subliminale.
Cum crezi ca “functioneaza” CD-urile cu mesaje subliminale? Ascultatorul unui CD (de self-help) cu mesaje subliminale aude o melodie de fundal ori sunete din natura (ex, valuri sau ciripit). In timpul rularii melodiei, mesajele subliminale precum “poti slabi oricat iti doresti” sau “esti o persoana sanatoasa” sunt redate la un volum foarte incet pentru a fi auzite, dar detectate, desigur , de mintea inconstienta. Iar aceasta minte influenteaza neindoielnic comportamentul persoanei. Apetenta publicului pentru astfel de mesaje consta in asteptarea indusa cum ca o transformare dramatica este posibila cu un efort minim cu conditia ca mesajul sa fi ajuns in abisurile mintii inconstiente (ca in filmul Inception), astfel incat forte obscure interioare (se cheama “resurse”) sa produca tranformarea dorita fara un efort serios (constient si voluntar) din partea cumparatorului.
Crezi ca aceste CD-uri de self-help au vreo baza stiintifica? Nu. Insa, strategia de marketing cauta sa convinga potentialii cumparatori de efectele binefacatoare sustinute de dovezi aparent stiintifice.
Multe studii au fost realizate pe topica pragurilor de perceptie constienta si inconstienta si au aparut dovezi solide cum ca, intr-adevar, unele comportamente pot fi influentate de stimuli prezentati sub pragul constiintei umane. (vezi studiile de priming effects).
Totusi, orice conexiuni intre studiile asupra priming-ului si efectele CD-urilor cu mesaje subliminale sunt interpretari exagerate. Este o cale lunga de la recunoasterea unor cuvinte in urma unui priming pana la comportamentele mai complexe de consum ale unor anumite produse sau pana la descresterea in greutate si ganditul pozitiv! Mai mult, studii repetate asupra influentei CD-urilor cu mesaje subliminale asupra comportamentelor ne arata sistematic un efect nul. Iar orice schimbare aparuta se datoreaza unor alti factori (variabile externe necontrolate) precum expectanta persoanei fata de ceea ce urmeaza sa se intample.
Coborand de pe norisor in lumea pamantenilor, orice fel de schimbare in atitudine, valori si, cu atat mai mult, de comportamente implica, in mod necesar, un efort constient si inteligent nu doar o data! De mai multe ori, in mod regulat, sistematic, o perioada de timp variabila. Orice om de pe aceasta planeta va depune efort, daca isi propune o schimbare (de ex, cultivarea unui obicei sanatos sau dezvoltarea unei abilitati in comunicare), in mod sistematic, iar asta va fi responsabilitatea lui. Sansele de reusita vor creste daca va folosi o serie de instrumente psihologice moderne (si validate stiintific). Sansele dumnealui/dumneaei vor fi minuscule daca va bate cuiul cu pumnul in loc de un ciocan sau o bormasina (cu percutie) meseriasa.
Chiar daca multi cetateni considera ca un CD de self-help sau program X de dezvoltare personala (sau training) “are efecte” si semneaza declaratii in acest sens, asta nu reprezinta o dovada d.p.d.v. al metodologiei stiintifice. Marturiile sau testimonialele individuale ori colective intra la categoria dovezi anecdotice sau comice (din perspectiva metodologiei stiintifice).
Nu trebuie sa ma crezi pe cuvant. Daca ai un drum prin State, poti face o vizita in Metro Atlanta si opri la Emory University. Aici te poti intalni cu Scott O. Lilienfeld care, presimt eu, iti va spune ceva asemanator. Sigur, te poti opri in oricare comunitate academica si vorbi cu oricare profesor de psihologie. Vei afla de o aceiasi idee.
Mesajele subliminale sunt (aproape) frectii la picior de lemn.