De ce comunicarea eficientă este un mit

Comunicarea eficientă este adesea prezentată ca fiind cheia succesului în relațiile interpersonale, în mediul de afaceri și în dezvoltarea personală. Cu toate acestea, există motive întemeiate pentru a considera că această idee este mai degrabă un mit decât o soluție universal valabilă, promovată în special de profesioniști din domeniul psihologiei, coachingului și terapiei.

De ce nu putem avea relații mai bune și divorțuri mai puține? De ce avem neînțelegeri despre cine spală vasele și cine șterge la fund bebelușul? De ce nu avem echipe de lucru mai unite?

Din cauza comunicării, ni se spune cu insistență. Nu știm să comunicăm unii cu alții.

Ce fel de comunicare? Eficientă, adică să bagi resurse minime și să obții efecte mărețe! Serios? Mă omoară cu zile această ”eficiență”, un termen plimbat de colo-colo mai ceva ca virusul gripei.

Dacă chiar ar exista o metodă garantată de comunicare eficientă, nu am avea mai puțină gâlceavă și fricțiune în relațiile noastre? Bineînțeles că am avea mai puține certuri, dar și mai puține rafturi cu cărți de self-help despre ”cum să vorbești astfel încât să fii ascultat” sau ”cum să asculți ca să te faci înțeles”. :))

Cu toate astea, industria coachingului și a psihologiei insistă că, dacă învățăm niște tehnici și cultivăm abilități de comunicare, putem ajunge la armonie, pace și liniște, iar relațiile noastre pot fi ”smooth and silky”. Să analizăm de ce acest lucru este, de fapt, un mit.

1. Comunicarea este ca telefonul fără fir – inevitabil distorsionată

Când cineva spune „Trebuie să discutăm…”, tu înțelegi „Oh, nu, ce-am făcut?!”. Când șeful îți spune „Să îmbunătățim procesul”, de fapt, vrea să spună „Trebuie să faci dublu, dar pe același salariu.” Oricât de clar ai încerca să vorbești, fiecare om înțelege prin propriile filtre emoționale, experiențe și preconcepții. Și nici nu mai pun la socoteală bariera culturală!

Deci, cum putem vorbi despre „eficiență”, când nici măcar GPS-ul nu ne înțelege corect și ne trimite pe drumuri fără ieșire? Dacă mesajele ar fi corect înțelese, de ce totuși nu se înțeleg oamenii? Sau de ce ar mai fi nevoie de proceduri prin marile companii?

Contextul determină semnificațiile comunicării dintre oameni. Sigur, cu ajutorul unui dicționar la purtător. Dar, nimic nu pricepem dacă nu judecăm contextul. De altfel, ai observat, poate, cât de dificil este să transmiți informație complexă mai ales prin textele din Whatsapp.

2. Emoțiile fac ravagii în orice conversație

Ai încercat vreodată să ai o „comunicare eficientă” cu cineva supărat? Dar cu cineva înfricoșat? E ca și cum ai încerca să explici unui motan că nu ar trebui să mai sară pe draperie. Teoria spune că trebuie să rămâi calm, să validezi emoțiile celuilalt și să reformulezi mesajele. Reușești cumva această performanță? Felicitări! Faci parte, probabil, dintr-un club select (extraterestru?) și mi-ar plăcea să vin la un curs ținut de tine.

Ce se petrece în realitatea relațiilor de zi cu zi? Cu siguranță experiența ta relațională este o dovadă suficientă (sau suculentă?). Știi bine că orice ai spune poate și va fi folosit împotriva ta de o persoană care are un interes manipulativ. Sau, odată ce simți un nod în gât ce aproape te sufocă, îți iese comunicarea ”eficientă” cum iese guvernului Ciolacu reforma administrativă sau reducerea deficitului bugetar. Sau, știi bine că te aprinzi de nervi mai ceva ca bradul de Crăciun și eficiența comunicării se transformă într-o cascadă de reproșuri sau acuze.

3. Industria dezvoltării personale ne vinde rețete magice

Cursurile de comunicare ne învață să folosim tehnici precum ascultarea activă sau parafrazarea. Însă, în viața reală, dacă încerci să parafrazezi prea mult, ai șanse să enervezi interlocutorul:

  • Tu: „Deci, ce-mi spui este că ai avut o zi grea și te simți copleșit?”
  • Celălalt: „Da, exact!”
  • Tu: „Așadar, ceea ce încerci să exprimi este că ai avut o zi dificilă și te simți depășit de situație?”
  • Celălalt: „Ai de gând să repeți tot ce spun până mâine?!”

În plus, cineva câștigă bani frumoși din aceste sfaturi. Și nu suntem noi. Am cunoscut odată pe cineva care vorbea cu mine în parafrazări și reformulări. Îmi amintesc și acum iritarea pe care simțeam și efortul supra-omenesc de a mă abține să-i atrag atenția. De obicei, psihoterapeuții au acest talent (bias profesional).

4. Chiar și cei mai buni comunicatori eșuează uneori lamentabil

Dacă psihologii și coachii ar fi descoperit secretul comunicării eficiente, atunci lumea ar fi mult mai pacifistă. Iar toți terapeuții de cuplu ar fi șomeri, pentru că ședințele de consiliere maritală s-ar rezolva în cinci minute. Dar ghici ce? Oamenii continuă să se certe despre lucruri mărunte, iar ședințele de consiliere (sau coaching) încep de obicei cu „Ei bine, am încercat să aplic tehnica X, dar…”. Asta arată că nu există o rețetă universală.

Dacă ar exista o formulă clară pentru comunicarea eficientă, conflictele și neînțelegerile ar fi mult mai rare, însă realitatea arată contrariul. Noi, oamenii, suntem ființe emoționale, iar când ne exprimăm considerăm automat contexte diverse (de ex, scheme cognitive) ce ne modelează semnificațiile. Chiar și experți în comunicare, terapeuți sau lideri de succes întâmpină uimitoare dificultăți în interacțiunile lor. Acest lucru sugerează că problema nu este lipsa unei metode perfecte, ci complexitatea inerentă a relațiilor dintre oameni. În realitate, în orice relație apar în mod inevitabil fricțiuni și certuri, iar asta pe măsură ce intimitatea crește.

În teorie, comunicarea ”eficientă” sună minunat pentru că promite înțelegerea, pacea și armonia. Dar este mai degrabă o invenție de marketing la care apelează traineri, coachi și psihologi ca să îți vândă ”un ideal” relativ posibil. În practică, e ca și cum ai încerca să ridici din nisip o căsuță în care să locuiești. Poți face câteva căsuțe impreună cu puradeii tăi dar n-o să vrei să locuiești în ele decât dacă ești plecat cu sorcova.

Adevărul nesuferit e că interpretarea, emoțiile și contextul ne joacă feste. Așa că, în loc să ne stresăm să vorbim „perfect”, poate ar fi mai bine să acceptăm că neînțelegerile și rău famata ineficiență în comunicare sunt inevitabile și să ne dezvoltăm simțul umorului și ceva mai multă toleranță. Până la urmă, dacă nu poți avea o comunicare eficientă, măcar să ai o comunicare amuzantă!