cum să critici fără să rănești

Pe vremea când mă jucam de-a guru instruiam câțiva oameni (prea) cumsecade în privința criticismelor și bossismelor atât de îndrăgite în societatea noastră. La noi se vede de la o poștă cum se ciocnește profilul snowflake de criticism. O oarecare dinamică socială (într-o oarecare organizație) va avea relații de putere bazate pe critica celui vulnerabil, de obicei, un profil snowflake. Insul cu acest profil e predispus la topire la orice critică sau deranj. De obicei tace, se face că plouă, se fofilează sau o dă pe altul. Not good! Pare incapabil să confrunte (!), iar asta poate fi o mare problemă deoarece întărește bossismele (acele atitudini autoritare și, adesea, tiranice). Așteaptă o schimbare de la celălalt, coleg, amic, șef sau șefă, manager, politician. N-o să vină, deoarece atitudinea neajutorată, uneori submisivă de people pleaser, nu face decât să întărească atitudinea superioară sau ticăloasă a celuilalt.

Multor oameni nici nu le trece prin minte că o poziție de putere poate lua mințile unui om, de altfel, rezonabil și rațional. Diavolița Hybris poate lua mințile oricui aflat într-un rol de putere/autoritate. Așa că, dacă ești într-un rol de putere, te sfătuiesc să ai mare atenție. Hybris te pândește.

Da, la noi se poartă critica a orice cuplată la o nemulțumire cronică dar adesea fără a fi urmată de acțiunea de a schimba ceva. În primul rând la tine însăți. Take action – un îndemn din terapia prin acceptare și angajament (partea de angajament) nu e un lucru ușor. Mulți preferă să se ventileze ieșind la competiții sportive de tot felul (sau comentând pe feisbuc), uitând că prima competiție (sau cooperare?) este acolo unde își petrec cea mai mare parte din timp.

Să revin la critici. Forma criticii constructive are scopul de a oferi feedback util și specific, care ajută persoana să se îmbunătățească. Însă, de ce să te ajut pe tine să devii mai bun când aș putea să te cobor ca să mă simt Eu mai sus?! Aș putea scrie o carte (dacă aș fi mai harnic) despre mecanismele psihologice, deficiențele și cutumele culturale ce stau la baza unei asemenea gândiri păguboase pe termen lung.

Orice critică e important să fie oferită într-un mod respectuos, fără a descuraja sau jigni. Iată câteva exemple:

Exemple de critică constructivă la locul de muncă:

1. Exemplu despre comunicare

  • – Critică nestructurată: „Nu știi să comunici deloc cu echipa!”
  • – Critică constructivă: „Am observat că uneori nu toți din echipă înțeleg clar ce ai nevoie de la ei. Poate ar ajuta să verifici dacă toată lumea a înțeles și să încurajezi întrebările pentru clarificări.”

2. Exemplu despre gestionarea timpului:

  • – Critică nestructurată: „Tot timpul întârzii cu termenele limită!”
  • – Critică constructivă: „Am observat că ai avut dificultăți în respectarea termenelor la ultimele proiecte. Poate ar fi util să îți planifici taskurile în etape mai mici sau să folosești un sistem de prioritizare.”

3. Exemplu despre muncă în echipă:

  • – Critică nestructurată: „Nu lucrezi bine cu ceilalți!”
  • – Critică constructivă: „Mi s-a părut că uneori ai tendința să lucrezi singur la proiecte care ar putea beneficia de mai multe perspective. Poate ar fi util să implici mai mult echipa în luarea deciziilor.”

Exemple de critică constructivă pentru dezvoltare personală:

1. Exemplu despre organizare:

  • – Critică nestructurată: „Ești foarte dezorganizat!”
  • – Critică constructivă: „Am observat că uneori pierzi din vedere anumite detalii în planificarea ta. Poate te-ar ajuta să folosești o listă de sarcini zilnice sau un planner pentru a urmări mai bine ce ai de făcut.”

2. Exemplu despre abilități de prezentare:

  • – Critică nestructurată: „Prezentările tale sunt plictisitoare.”
  • – Critică constructivă: „Am observat că prezentările tale ar putea captiva mai mult publicul dacă ai include exemple mai interactive sau ai varia tonul. Asta ar putea menține interesul mai ridicat.”

Sfaturi pentru oferirea criticii constructive:

  • – Concentrează-te pe comportamente specifice, nu pe persoană.
  • – Oferă soluții și sugestii clare de îmbunătățire.
  • – Folosește un ton respectuos și prietenos.
  • – Echilibrează critica cu aprecieri pentru ceea ce face bine persoana.